Wycieczka do Krasiejowa

W dniu 21 maja 2015 roku wszyscy uczniowie wraz z wychowawcami wyjechali na wycieczkę do Krasiejowa.

Pierwszym punktem harmonogramu naszego wyjazdu były warsztaty paleontologiczne, polegające na preparowaniu z gipsowego bloku figurki dinozaura. Warsztaty zakończyły się wręczeniem uczniom certyfikatów paleontologa.

Następnie udaliśmy się do Parku Nauki i Ewolucji Człowieka. Zadziwił nas futurystycznie wyglądający budynek. Po wejściu do środka okazało się, że to hangar doków kosmicznych. Dzięki nowej tajemnej technologii cyfrowej zostaliśmy przeniesieni nie tylko w przestrzeni, ale i w czasie. Dołączyliśmy do grona podróżników w czasie - temponautów. W pierwszym etapie podróży z holu głównego, gdzie zostaliśmy wyposażeni w specjalne kaski, weszliśmy do pomieszczenia, w którym mogliśmy skorzystać z zabaw z udziałem wirtualnej rzeczywistości, tj. z gier oraz animacji. Kolejnym etapem była podróż wirtualnym promem kosmicznym. Przez wizjery promu mogliśmy zobaczyć oddalający się dok, aż do osiągnięcia orbity wokółziemskiej. To był ważny moment, właśnie wtedy przenieśliśmy się w czasie o 66 milionów lat. Następnie zadokowaliśmy do stacji orbitalnej – wehikułu czasu. Prowadził nas tutaj wirtualny przewodnik, którego każdy z nas słyszał indywidualnie, kiedy podchodził do okna czasu. Następnie weszliśmy do pomieszczenia, gdzie znajdowała się Wystawa Świadectwa Ewolucji: Ekspozycja ,,Człowiek z lodowca”- Oetzi, Ekspozycja ,,Rozwój naczyń”, Ekspozycja ,,Rozwój pisma”, Ekspozycja ,,Grobowiec”, Ekspozycja ,,Rozwój narzędzi”, Ekspozycja ,,Wszyscy jesteśmy braćmi”.

Kolejnym punktem programu był ciepły posiłek, a następnie udaliśmy się w dalszą drogę z panią przewodnik, która w bardzo interesujący i ciekawy sposób przekazywała nam informacje na temat życia dinozaurów.

Najpierw podążyliśmy do wagoników kolejki, którą wjechaliśmy do Tunelu Czasu. Jadąc nią oglądaliśmy w okularach 3D film o początkach świata.  Na pokładzie Kapsuły Czasu przemierzającej 300 metrowy tunel udaliśmy się w podróż przez miliardy lat istnienia Wszechświata. Przenieśliśmy się w czasy, gdy jeszcze nie istniała Ziemia. Nic nie istniało. Byliśmy świadkami powstania pierwszych galaktyk i Układu Słonecznego. Na naszych oczach narodziła się Ziemia, powstawała atmosfera i pierwsze formy życia. Zajrzeliśmy w głębiny paleozoicznych mórz podziwiając ich mieszkańców. Zobaczyliśmy wędrówki kontynentów, zmiany klimatyczne i największe kataklizmy w dziejach naszej planety. Wszystko to w niesamowicie realistycznej scenerii połączonej z najnowszymi osiągnięciami technologii multimedialnej. Ostatnim etapem przejażdżki przez Tunel Czasu była Opolszczyzna z epoki triasu.

Następnie udaliśmy się do JuraParku. Ścieżka prowadzi przez teren wyrobiska i ma długość około 1500 m. Wzdłuż ścieżki rozmieszczone są rekonstrukcje mezozoicznych gadów i płazów – wszystkie naturalnej wielkości. Prawie 70 gatunków – około 200 modeli czyni JuraPark Krasiejów największym tego typu obiektem w Europie. Wzdłuż trasy zwiedzania rozmieszczone są liczne plansze z fotografiami środowisk roślinnych, charakterystycznych dla ery dinozaurów. Po drodze weszliśmy do Pawilonu Paleontologicznego, który zabezpiecza największe w Europie skamieniałości triasowych płazów i gadów, które można oglądać przez przeszkloną podłogę. Jest to jedyne muzeum na świecie, które stoi nad czynnym stanowiskiem paleontologicznym. Można tutaj zobaczyć rekonstrukcję szkieletu najstarszego jak dotąd odkrytego pradinozaura.

Następnie udaliśmy się do Prehistorycznego Oceanarium. Nie jest to prawdziwe oceanarium, bo zamiast wody za szybami są wielkie ekrany telewizyjne, imitacje akwarium. Należy patrzeć na nie w okularach 3D. Jest to miejsce, które nas zachwyciło. Zobaczyliśmy z bliska, jak wyglądało podwodne życie. Przenieśliśmy się w świat podwodnego życia ogromnych gadów. Były tam sceny, w których stanęliśmy ,,oko w oko” z gatunkami, które żyły na Ziemi tysiące lat temu. Najbardziej przeraził nas Megalodon, który był podobny do dzisiejszego, wyrośniętego żarłacza białego.

Na tym etapie pożegnaliśmy się z panią przewodnik i udaliśmy się do Kina Emocji Cinema 5D na film pod tytułem ,,Tajemnicze Podziemie”. Czekała tam na nas niesamowita pięciowymiarowa przygoda. Podróż wagonikiem kilkaset metrów pod Ziemią wśród spadających skał, walących się mostów, szczurów i plujących jadem węży.

Ostatnim punktem naszej wycieczki była zabawa w Parku Rozrywki oraz na Placu Zabaw. Była to dla nas spora dawka emocji.

Dla wszystkich uczestników była to niezapomniana wyprawa. Stwierdziliśmy, że musimy tam jeszcze kiedyś wrócić.