Zielona Szkoła

Sprawozdanie Zielona szkoła 2018

Mając na uwadze duże zainteresowanie i chęć wyjazdu naszych uczniów na kilkudniową wycieczkę w ramach zielonej szkoły postanowiliśmy kolejny raz zorganizować wyjazd do zaprzyjaźnionego ośrodka „ Meduza” w Jastrzębiej Górze., który odbył się w dniach 02.06.18r. – 08.06.18r.  Ośrodek  położony jest w samym sercu Nadmorskiego Parku Krajobrazowego na skarpie, nad samym brzegiem morza, w bliskim sąsiedztwie latarni morskiej w Rozewiu. Otrzymaliśmy zakwaterowanie w głównym budynku ośrodka.  Przez cały czas pobytu dopisywała nam pogoda, którabyła prawdziwie letnia, sprzyjała więc kąpielom słonecznym ,wodnym i zabawom nad brzegiem morza. Celem tegorocznego wyjazdu była integracja poprzez wypoczynek i zabawę, zachęcanie do aktywnego, zdrowego stylu życia, wyrobienie postaw przyjaznych środowisku, zwiększanie samoświadomości dzieci, rozwijanie wrażliwości estetycznej oraz wdrożenie programu edukacyjnego , wychowawczego i prozdrowotnego.
           Każdy dzień naszego pobytu był inny. Pobyt rozpoczęliśmy już w dniu przyjazdu. Po rozpakowaniu i rozlokowaniu się  wyruszyliśmy do centrum Jastrzębiej Góry. Tam  zapoznaliśmy się z alfabetem kaszubskim, zjedliśmy pyszne lody i pięknym deptakiem zeszliśmy nad brzeg morza. Tak powitaliśmy ten urokliwy zakątek naszego kraju i nasze Morze Bałtyckie.  Wieczorem po kolacji nie obyło się bez gier i zabaw na świeżym powietrzu. Dzieciaki mimo trudu podróży posiadały niespożytą energię.

Kolejny dzień to również  wyprawa tym razem do latarni morskiej w Rozewiu , która usytuowana jest w pobliżu ośrodka „ Meduza”. Latarnia morska Rozewie ma największy zasięg nominalny ze wszystkich latarń polskiego wybrzeża. Obecnie mieści się w niej muzeum, które zawiera historię swojego istnienia. Obok w sąsiednim budynku z ceglanym kominem mieści się stara maszynownia  a w pobliżu latarni rozmieszczone są znaki nawigacyjne. Stojące na odludziu latarnie musiały być niezależne, dlatego miały własny generator prądu. Latarnik często ze swą rodziną musiał być samowystarczalny, stąd obok latarni znajduje się budynek wędzarni i jednocześnie piekarni. W latarni znajduje się tablica poświęcona Stefanowi Żeromskiemu, a obok latarni mały pomnik – popiersie pisarza. Po kolacji wspólnie wszyscy sportowo spędzaliśmy czas, bawiąc się i grając zgodnie ze swoimi upodobaniami. Wszyscy czerpaliśmy radość z pięknej i słonecznej  pogody.

Poniedziałkowy poranek okazał się również dla nas bardzo pogodny. Postanowiliśmy wykorzystać ten dzień na zabawy na plaży a dokładnie mówiąc na konkurs budowli z piasku. Celem było wykazanie się pomysłowością i kreatywnością. Dzieciaki ochoczo zabrały się do pracy a efektem ich twórczości były pomysłowe budowle z piasku. Całej pracy i staraniom przypatrywali się spacerowicze, którzy byli  biernymi obserwatorami. Po południu wszyscy w dobrych humorach wyruszyliśmy wzdłuż linii brzegowej do centrum. Po drodze podziwialiśmy piękne widoki nadmorskie. Wtorek to całodniowy wyjazd do Gdyni. Nasza wycieczka rozpoczęła się zwiedzeniem „ Muzeum Marynarki Wojennej” po którym podziwialiśmy  niszczyciel ORP „Błyskawica”, który funkcję okrętu muzeum pełni od 1976. Na zakończenie   wyruszyliśmy w podróż w morskie głębiny do Akwarium Gdyńskiego. Tutaj podziwialiśmy piękno podmorskiego świata, zwierzęta oraz roślinność. Wszyscy byliśmy pod ogromnym wrażeniem tego miejsca.

Następny dzień to kolejna wyprawa na Hel gdzie zwiedziliśmy „Muzeum Obrony Wybrzeża”,  Fokarium , Zespół obiektów fortyfikacji rejonu umocnień „Hel”, port, a w nim kutry rybackie.  W drodze powrotnej zatrzymaliśmy się w Juracie aby przejść się po pięknym molo.

Na  czwartek zaplanowaliśmy wyjazd do Władysławowa.  Z tarasu widokowego ratusza podziwialiśmy piękno tego miejsca. Oprócz tego zwiedziliśmy Muzeum Iluzji, które mieściło się w tym budynku. Następnie udaliśmy się do „Alei gwiazd sportu”, która usytuowana jest wzdłuż Ośrodka Olimpijskiego  w Cetniewie. Na zakończenie udaliśmy się do domu” do góry nogami”, gdzie radości i śmiechu nie było dość. W dniach popołudniowych wyruszyliśmy Lisim Jarem na pobliską plażę, aby odpocząć i choć chwilę poplażować. Wiedzieliśmy, że następnego dnia wyjeżdżamy. Zakończeniem tego dnia była wspaniała dyskoteka, gdzie wszyscy znakomicie się bawiliśmy.

W ostatnim dniu naszego pobytu, zostaliśmy zaproszeni przez właścicieli do Ośrodka Sportów Wodnych w Nadolu. Ośrodek jest położony nad Jeziorem Żarnowieckim . Jezioro Żarnowieckie to duży zbiornik wodny gdzie znajduje się wielka elektrownia szczytowo- pompowa  (którą mieliśmy możliwość zobaczyć), to tutaj właśnie budowana była elektrownia atomowa w Żarnowcu.
Położony nad Jeziorem Żarnowieckim ośrodek sportów wodnych "Nadole" oferował nam całodniową gościnę a w niej naukę pływania na kajakach
Nad jeziorem upiekliśmy sobie kiełbaski . Zabawy  na świeżym powietrzu przeplatane były pływaniem w kajakach po jeziorze. To była prawdziwa radość patrzeć jak ustawia się ogromna kolejka do kajaków chociaż mieliśmy ich kilka do dyspozycji. Po całodziennych szaleństwach wróciliśmy do ośrodka, a wieczorem żegnaliśmy się z tym uroczym miejscem. Czas minął wśród kąpieli wodnych ,słonecznych zabaw i gier ruchowych, różnych konkursów. Do domu wróciliśmy opaleni a przede wszystkim z wieloma wrażeniami i wspomnieniami.